طاهره همیز از نقش عشق مردم به اهل بیت میگوید؛
عشق به اهل بیت؛ موتور همبستگی اجتماعی
امور مبلغین | برنامهای با فضایی صمیمی و متفاوت؛
برنامه تلویزیونی «کافه نو» با فضایی صمیمی و متفاوت، فرصتی برای گفتوگوی بیواسطه نوجوانان با یک روحانی فراهم کرد. این برنامه که از شبکه امید پخش شد، با موضوعات کاربردی و اجرای سجاد کشاورز، طلبهای با تجربه در حوزه رسانه و نوجوانان، توانست خانوادهها را نیز پای تلویزیون بکشاند و تأثیرات مثبتی در سبک زندگی مخاطبان ایجاد کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، برنامه تلویزیونی «کافه نو» که در 10 قسمت از اوایل مرداد ماه روی آنتن پخش شبکه امید رفت، تجربهای متفاوت در رسانه ملی بود؛ کافهای ساده و صمیمی که در آن نوجوانان میتوانستند بیواسطه و بدون تشریفات مقابل یک روحانی بنشینند و از دغدغههای خود بگویند. فضایی که بیشتر شبیه یک جمع دوستانه بود تا برنامهای رسمی تلویزیونی، و همین ویژگی باعث شد تا خانوادهها هم پای تلویزیون بنشینند و همراه فرزندانشان از این برنامه بهره ببرند.
«سجاد کشاورز» طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان رضوی، کارشناس پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه و فعال رسانهای، مجری این برنامه بود. او با تجربه سالها کار رسانهای و بیش از ۱۵ سال فعالیت تخصصی در حوزه نوجوانان، توانست مجریگری کافه نو را بر عهده بگیرد. خودش میگوید: «به خاطر سابقه رسانهای و تخصصی که در ارتباط با نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ سال داشتم، این پیشنهاد به من داده شد. جامعه هدف برنامه نوجوانها و جوانها بودند، اما موضوعات آنقدر کاربردی بود که خانوادهها هم جذب شدند. خیلیها به من میگفتند ما خانوادگی پای برنامه مینشستیم.»
موضوعات برنامه نیز متنوع بود؛ از «موسیقی» و «شادی در اسلام» گرفته تا «احترام به والدین» و «سواد رسانهای». کشاورز در اینباره میگوید: «ما تلاش کردیم مباحثی انتخاب کنیم که هم بهروز باشند و هم متناسب با نیاز واقعی جوان امروز. بازخوردها بسیار مثبت بود؛ چراکه برای اولینبار در رسانه ملی، نوجوانان میتوانستند در فضایی ساده مثل کافه، بیتکلف با یک روحانی گفتوگو کنند. این ارتباط صمیمی و بدون واسطه باعث میشد خیلی از مسائل جدی در قالبی ساده و روان بیان شود.»
او تجربههای جالبی هم از اثرگذاری این برنامه دارد: «یادم هست خانواده یکی از نوجوانان شرکتکننده گفته بودند فرزندشان بعد از حضور در برنامه به نماز خیلی اهمیت میدهد؛ در حالیکه پیش از آن چندان اهل این فضاها نبود. همین نشان میدهد اگر روحانی بتواند با زبان صمیمی و نزدیک به ذهن نوجوان حرف بزند، نتیجهاش تغییر واقعی در سبک زندگی است.»
کشاورز رمز موفقیت ارتباط با نوجوان را در مخاطبشناسی و روانشناسی میداند: «باید بفهمی نوجوان در چه حال و هوایی است و با همان زبان با او صحبت کنی. اگر با هیجانهایش همراه شوی، اگر حس کند برایت فقط یک مخاطب رسمی نیست بلکه یک رفیق است، راحت اعتماد میکند. روحانی باید بهجای واژههای قلمبهسلمبه، به زبان رفاقت حرف بزند. آنوقت نوجوانان میفهمند که چطور میتوانند گرههای ذهنیشان را در گفتگو با یک روحانی باز کنند.»
این طلبه جوان تأکید میکند که رسانه امروز مهمترین میدان اثرگذاری است: «اگر امروز پیامبری مبعوث میشد، قطعاً معجزهای از جنس رسانه داشت. چون رسانه در عصر ما مهمترین ابزار است. به فرموده رهبر انقلاب، امپراتوری رسانه بر جهان حکومت میکند. اگر بتوانیم در همین رسانه با حفظ اصول دین و اخلاق، نوآوری داشته باشیم و پیاممان را زیبا بیان کنیم، نوجوانان و جوانان هم جذب میشوند و همراهی میکنند.»
منبع: آنا
2025-08-17
T
T