۲۴ مرداد | انتشار جزئیاتی از میزان حضور بیسابقه ملت امام حسین در آیین جاماندگان اربعین
۱۶ میلیون نفر جا نماندند؛ پیشقراول بودند
زندگی با آیهها | آیات برائت و مقاومت در قرآن کریم، نقشه راه اربعین تا پیروزی است؛
دو سالی است که پویش ملی «زندگی با آیهها» به همت سازمان دارالقرآن الکریم و نهادهای قرآنی کشور، برای پیوند عمیقتر زندگی روزمره با مفاهیم قرآن راهاندازی شده است. هدف این پویش آن است که مردم با قرآن فقط انس شعاری نداشته باشند، بلکه آیات را بخوانند، بفهمند، حفظ کنند و بهواقع زندگی کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، این طرح، در مناسبتهای خاص مانند ماه رمضان، عید غدیر، محرم و به ویژه اربعین حسینی، تلاش دارد با تبیین تدبری آیات منتخب، مفاهیم قرآن را در بستر اجتماعی و مناسکی جامعه جاری سازد. امسال، پویش ملی «زندگی با آیهها» در اربعین با تمرکز ویژه بر آیات برائت و مقاومت برگزار میشود. آیه ۱۲۰ سوره بقره، آیات ۱۳۹ و ۱۴۰ سوره آلعمران، آیه ۶۹ سوره عنکبوت، آیات ۲۴۹ تا ۲۵۱ سوره بقره و آیه ۱۶ سوره جن، پنج آیه کلیدی این پویشاند که هر کدام پیامی روشن برای راهپیمایان اربعین و امت مقاومت دارند.
در اینباره با حجتالاسلام محمدجواد حاجیابوالقاسم دولابی مجتهد، استاد حوزه علمیه، نماینده مردم استان زنجان در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، عضو هیات امنای سازمان دارالقرآن الکریم و عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفتوگو کردهایم. آنچه میخوانید روایتی از تحلیلهای وی درباره آیات مقاومت و برائت است.
قرآن، معیار تمایز و استقلال در سبک زندگی اسلامی
حجتالاسلام محمدجواد حاجیابوالقاسم دولابی با تأکید بر اهمیت آیه ۱۲۰ سوره بقره در حوزه سبک زندگی اسلامی، اظهار میدارد: یکی از آیاتی که در این حوزه بسیار حائز اهمیت است، همین آیه است که میفرماید: «وَلَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ وَ لَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم»؛ یعنی هرگز یهود و نصارى از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه از آیین آنان پیروی کنی.
وی تصریح میکند: مفاد این آیه شریف آن است که یهود و نصاری و امتهایی که در برابر امت اسلام قرار دارند، برای زندگی، طرح و برنامه دارند. این سبک و سیاقی که آنها در پیش گرفتهاند، مبتنی بر سلسلهای از باورها و دیدگاههاست. این سبک زندگی با هر باوری سازگار نیست. اگر کسی مسلمان باشد و بر اساس موازین دینی بخواهد حرکت کند، سبک زندگی متفاوتی را در پیش خواهد گرفت.
چرا هیچگاه دشمنان راضی نخواهند شد؟
نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری تأکید میکند: قرآن کریم میفرماید که یهود و نصاری «هرگز»، یعنی هیچگاه، از شیوه زندگی شما در حوزههای مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دیگر حوزهها رضایت نخواهند داد؛ چرا که این شیوه، مبتنی بر باورهایی است که اجازه تسلط آنان را بر ما نمیدهد.
او ادامه میدهد: به تعبیر دیگر، مسلمان به واسطه دیدگاهها و باورهایی که دارد، همواره تلاش میکند به سوی استقلال حرکت کند و زیر بار زور و سلطه نرود. اسلام، ما را عزیز، مستقل و استوار تربیت میکند، اما دشمنان ما که در نقطه مقابل اسلام ایستادهاند، جامعهای مستقل را برنمیتابند و چنین جامعهای را در برابر خود نمیپسندند. از اینرو، هرگز به باورها، اعتقادات و سبک زندگی ما رضایت نخواهند داد و تمام تلاششان این است که ما را از نظر فکری و رفتاری شبیه خودشان سازند.
گفتگو، آری؛ تسلیم، هرگز
عضو هیات امنای سازمان دارالقرآن الکریم در پاسخ به این پرسش که آیا آیه ۱۲۰ سوره بقره به معنای قطع کامل گفتگو و تعامل با اهل کتاب است، توضیح میدهد: خیر، خداوند متعال در آیات دیگری ما را به تعامل با آنان دعوت کرده است. اما این گفتگو و تعامل به معنای پیروی و تسلیم شدن در برابر آنان نیست. این آیه در مقام تحذیر مسلمانان از سلطهپذیری است؛ اینکه مسلمانان مراقب باشند عبد و مطیع دشمن نشوند.
وی میافزاید: تعامل، معامله اقتصادی، گفتگوهای فرهنگی و حتی رفتوآمد با اهل کتاب، اشکالی ندارد. کما اینکه قرآن نیز به آن اشاره کرده است. اما تصور اینکه آنان در سایه این گفتگوها از ما رضایت پیدا کنند، اشتباه است. آنان تنها از کسی رضایت دارند که صد در صد پیرو و مطیع آنان باشد.
امت برتر؛ اگر در ایمان ثابت قدم باشید
حاجیابوالقاسم دولابی در تحلیل آیات ۱۳۹ و ۱۴۰ سوره آلعمران که مؤمنان را در بحبوحه شکستهای ظاهری به صبر و امید دعوت میکند، میگوید: این آیات مربوط به میانه جنگ احد است؛ جایی که مسلمانان دچار آسیب شده بودند و دشمن در موضع تهدید قرار داشت. خدای متعال به مسلمانان میفرماید اگر بر ایمان خود پافشاری کنید و این مسیر را با اراده ادامه دهید، قطعاً پیروز خواهید بود.
وی تأکید میکند: خدای متعال در این آیات، مؤمنان را از حزن و سستی بازمیدارد و میفرماید اگر مؤمن باشید، هیچ جای نگرانی و اندوه نیست. این برتری که در آیه آمده، تنها نظامی یا اقتصادی نیست؛ بلکه برتری اعتقادی، اخلاقی، عقلانی و انسانی است.
حجتالاسلام حاجی ابوالقاسم دولابی تبیین میکند: منطق امت اسلام عقلانی است، اخلاقش جهانی و دوستساز است، رفتارهایش مسالمتآمیز است. در مقابل، دشمن ما منطق زور، اخلاق حیوانی و رفتار خصومتجویانه دارد. چنین جامعهای به طور طبیعی مورد نفرت جهانیان است؛ اما جامعهای که بر اساس فطرت انسانی حرکت میکند، مورد محبت قرار میگیرد.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی اضافه میکند: اگر امت اسلام در همین مسیر قرآنی باقی بماند، به دلیل منطق برتر، اخلاق الهی، رفتار انسانی و باورهای عقلپسند، در افکار عمومی مردم جهان رشد خواهد کرد و دشمنان در افکار عمومی افول میکنند. این دگرگونی در توازن اعتبار ملتها، زمینهساز پیروزی جبهه حق است.
مقاومت طالوتی؛ الگویی برای امروز ما
در ادامه، حجتالاسلام حاجیابوالقاسم دولابی با اشاره به ماجرای طالوت و جالوت، آن را نمونهای روشن از مقاومت اقلیت مؤمن در برابر اکثریت طاغوتی میداند. وی خاطرنشان میکند: ماجرای طالوت و جالوت، بهعنوان مواجهه جنود حق و جنود باطل در قرآن کریم، الگوی دقیقی برای جبهه مقاومت است.
او یادآور میشود: در این آیات نورانی، گروهی اندک در برابر سپاه پرشمار ایستادند، اما دچار تردید نشدند و دعا کردند که خدایا صبر ما را افزون کن، به ما ثبات قدم بده و ما را بر قوم کافر پیروز گردان.
وی این ماجرا را مشابه وضعیت امروز جبهه مقاومت میداند و تصریح میکند: مردان مقاومت، مردانی دیندارند و جبهه مقابل آنان، جبهه کفر و بیاعتقادی است. در جبهه مقاومت، کمبود تسلیحات و امکانات وجود دارد و در مقابل، دشمن از پیشرفتهترین ابزارها بهرهمند است. همچنین، تعداد نفرات در مناطق خط مقدم مقاومت کمتر از جبهه باطل است، هرچند در مقیاس جهانی، امت اسلام با نزدیک به دو میلیارد نفر، اکثریتی بزرگ محسوب میشود.
این استاد حوزه میافزاید: خواهیم دید که ما از دشمن خیلی خیلی بیشتر هستیم، اما آنچه موجب وضعیت کنونی شده، تفرقه و چندپارگی در میان امت اسلامی است. دشمن با ایجاد تکهتکه شدن میان ما و انداختن بذر اختلاف، مانع شکلگیری یک قدرت واحد اسلامی شده است. امروز، به رغم این جمعیت عظیم، این مردم مظلوم غزه هستند که با حداقلها در برابر رژیم صهیونیستی ایستادهاند.
او اضافه میکند: ایمان بالا در جبهه مقاومت و ترس و دلهره در جبهه باطل، از دیگر وجوه این شباهت است. و البته همانطور که در ماجرای طالوت و جالوت، پیروزی از آنِ جبهه حق شد، در این روزگار نیز این وعده الهی تحقق خواهد یافت.
منبع: روزنامه قدس
2025-08-16
T
T