پژوهشکده باقرالعلوم | همزمان با ماه محرم؛
همزمان با ماه محرم، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) با برگزاری نشستها و تولیدات متنوع، برنامههایی برای تحلیل انسجام ملی و بازخوانی مفاهیم فرهنگی و دینی در شرایط بحرانهای منطقهای و جهانی اجرا کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، همزمان با ماه محرم ۱۴۴۷، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) مجموعه نشستهای راهبردی «ایران آینده» را با هدف بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و تمدنی همبستگی ملی ایرانیان در بستر تحولات اخیر منطقهای و جهانی برگزار کرد.
در این سلسله، تا کنون هشت نشست با عناوین «آنِ ما شدن؛ چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در همبستگی ملی ایرانیان در کوران حوادث»، «پشتیبانی عمومی مردم از جنگ»، «وظیفه رسانهها در حفظ و تقویت روایت اصیل از همبستگی تمدنی جامعه ایرانی»، «ابعاد روایت ملی از علت، چگونگی وقوع و دوران پس از جنگ» و دیگر موضوعات مرتبط با انسجام و روایت تمدنی ایران برگزار شد و این جلسات همچنان ادامه دارد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) این نشستها را بخشی از پروژه «ایران آینده» دانست که با هدف تولید دانش بومی، تقویت راهبردهای همبستگی و آمادهسازی جامعه برای مواجهه هوشمندانه با تحولات آتی پیگیری شد.
عبدالله صفری، مدیر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده، با تاکید بر غافلگیری دشمن از انسجام ملی در این رخداد، هدف این حرکت را تولید روایت ملی و ارائه راهبردهای فرهنگی در مواجهه با بحرانهای آینده دانست.
او از تشکیل «اتاق روایت» در پژوهشکده خبر داد؛ ترکیبی از چهار کارگروه که با دعوت از اندیشمندان، خطوط گفتمانی انسجام ملی را استخراج و برای جامعه علمی و نخبگانی صورتبندی میکند.
به گفته وی این پروژه حرکتی موقت نیست بلکه تلاشی برای عمقبخشی به اتحاد ملی، درک لایههای هویتی جامعه ایران و پاسخ به پیچیدگیهای جنگ شناختی در فضای اجتماعی امروز است.
1404/04/27